ZÖLD ÓVODA PROGRAMOK
A környezettudatos nevelés feladatai
Céljaink: A természet és környezetvédelmi feladatok ellátása, ami kiemelt helyi adottságok
alapján történik. Feladatainkat az évszakok adta környezeti jeles napok és a helyi hagyományok
alapján valósítjuk meg.
További célunk: A „Zöld Óvoda” címhez méltó munkavégzés.
✓ Az óvoda minden dolgozója személyes példát mutat cselekedeteivel, viselkedésével.
✓ Pozitív érzelmi viszonyt alakítunk ki a gyermekek és a természet között.
✓ Az Óvoda éves tevékenység tervét ezen gondolatok jegyében állítottuk össze.
Szeptember
Környezeti világnap
Szeptember 23.
Alma szüret, kukorica törés
—Óvodánk minden csoportja ezen a napon választ
magának egy fát, „mi fánk”.
(Amelyik csoportnak van fája, az a csoport minden
hónapban meglátogatja a fáját.)
—Ezen fán figyelik meg a gyerekek a természet
változásait, miközben felfedezik a növények
szépségét.
—Ezzel a tevékenységgel kialakítjuk a gyermekekben
a természethez fűződő felelős magatartást.
—Kirándulunk az erdőbe, a Livincába.
Október
Állatok világnapja
Október 4
Október eleje
—A csoportok ellátogatnak egy családi gazdaságba,
—Az élővilág sokoldalú megfigyelésével eljuttatjuk
őket a környezet megbecsüléséhez, az állatok
szeretetéhez.
—Beszélgetünk az állatokhoz fűződő érzelmekről. —
Hosszabb kirándulások, dió, gesztenyegyűjtés,
levélsepregetés.
—Virágoskert felkészítése a télre.
—Téltűrő virágok, fák ültetése (csoportonként 1 db).
—Madarász ovi.
November
A közelítő tél megfigyelése
Madáretetők kihelyezése
—Megfigyeléseink során mindennek valamilyen
jellegzetes tulajdonságára hívjuk fel a gyerekek
figyelmét.
—Megfigyeléseket végzünk, hogyan változtak meg a
növények tavasztól–őszig. .
—Téli madáretetés megkezdése.
December – Január
Téli örömök
Téli kirándulások
Madáretetés Az összegyűjtött kincsekből barkácsolás
—A tél adta természetbeli változások, rácsodálkozás a
télre.
—Nyomkeresés.
—Jeges—havas utak kezelése. Környezetvédelem.
—A madáretetők folyamatos feltöltése, a táplálkozó
madarak megfigyelése.
—Beszélgetés a madáretetés felelősségéről.
—Madárkarácsony.
—Népi kismesterségek gyakorlása, a „természetes
anyagok” felhasználásával.
Február
Medve nap
Farsangolás
Csíráztatás, Hajtatás
Kiszeúsztatás
—Érzelemgazdagítás a természethez kapcsolódó
hagyományőrző tevékenységekkel.
—Ismerkedés a népszokásokkal.
—A szűkebb és tágabb környezethez való érzelmi
viszonyulás megalapozása (lokálpatriotizmus).
—Az élő és élettelen világ megismertetése,
megszerettetése.
—Szokásőrző jeles napunkkal a téltemetés szokásait
elevenítjük fel.
—Lokálpatriotizmusra nevelés.
—Az ember, a természet és a hagyományok szoros
kapcsolatának ápolása.
Március
Kerti munka beindítása,
udvarrendezés, „határjárás”
Víz világnap 03.22.
—Az időjárás változásaiból adódó „fényes napok”
hagyományos népi életmódot utánzó környezetalakító
munkálatok.
—A munka környezetre való hatásának
megtapasztalása.
—Az óvoda udvarának felkészítése a hosszabb kint
tartózkodásra.
—Célunk, hogy a gyermekek maguk is tevékenyen
részei legyenek környezetük esztétikus alakításában. –
— Projekt témáink:
Vízzel való takarékosság–környezettudatos
magatartás alakítása.
Játék a vízzel.
Környezetvédelem, vízszennyeződés hatása az
élővilágra.
—Érzelmeiken keresztül juttatjuk el őket környezetünk
megbecsüléséhez, védelméhez.
Április
Tavaszi séták, kirándulások
Föld napja 04.22.
„Ültess palántát”
Gyógynövény kiskert kialakítása
—Gyógynövény kiskert kialakítása. (magaságyás 3 db)
—Az élővilág sokoldalú megfigyeltetésével, az óvó–
védő tevékenységekkel a gyermekek természethez
való kötődésének megalapozása, megerősítése.
—A természetben való kulturált viselkedés kialakítása.
––Az óvoda környezetének szépítése.
—Szelektív hulladékgyűjtés, környezettudatos
viselkedés gyakorlása.
—Föld védelmére irányuló figyelemfelkeltés.
—Környezet iránti érzékenység alakítása.
—Harmonikus környezet létrehozására ösztönzés.
—A gyógynövények fontosságának hatása az emberek
egészségére–egészséges életmód kialakítása.
— Egészséges táplálkozás–egészségnapok szervezése
Május
Madarak, fák napja
Tájmegismerő kirándulások
—Fa ültetés a madárbarát kert tiszteletére.
—Növényvédelem–a fenntarthatóság elvének
gyakorlati megvalósítása a gyermekek életkorához
igazodva.
—Minden csoport kirándul egy általuk kiválasztott
környezet szempontjából jelentős helyszínre.
—Az újrahasznosítás fontosságának, a szelektív
hulladékgyűjtés fontosságának megismertetése